Aby silnik auta działał sprawnie musi być odpowiednio chłodzony. Awaria układu chłodzenia może doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
W skład najważniejszych elementów układu chłodzenia wchodzą termostat, pompa wody, nagrzewnica oraz chłodnica. Wszystkie powinny być w 100% sprawne.
Zaraz po uruchomieniu auta ciecz krążąca w małym obiegu przyczynia się do szybszego rozgrzania silnika, następnie gdy auto się już rozgrzeje aktywowany jest duży obieg. Gorący płyn chłodzący przepływa przez chłodnicę, a następnie wraca aby tym razem chłodzić silnik.
Elementem, który otwiera i zamyka duży obieg chłodzenia jest termostat. Optymalna dla silnika temperatura cieczy chłodzącej to zakres od 85 do 95 stopni Celsjusza. Sprawny termostat taką właśnie temperaturę płynu w sposób stały utrzymuje.
Jak rozpoznać uszkodzony termostat?
Awarię termostatu możemy stwierdzić obserwując wskazówkę od temperatury płynu chłodzącego. Kiedy wychyla się ona ponad 90 stopni dochodzi do przegrzewania silnika . Natomiast gdy nigdy nie “dociera” do 90 stopni oznacza, że silnik jest niedogrzany.
Najczęstszą przyczyną awarii termostatu jest jego zacięcie się w pozycji zamkniętej lub otwartej. W pierwszym przypadku płyn chłodzący krąży cały czas w małym obiegu i jego temperatura cały czas wzrasta. Niestety jest to sytuacja bardzo niepożądana dla silnika, która w skrajnych przypadkach może doprowadzić do jego całkowitego zniszczenia.
W przypadku gdy termostat cały czas pozostaje w pozycji otwartej płyn zazwyczaj nigdy nie osiąga temperatury roboczej. Jest to sytuacja dużo mniej niebezpieczna w porównaniu ze stałym zamknięciem termostatu, ale również ma swoje negatywne konsekwencje. Na pewno będziemy mieli problem z rozgrzaniem auta wewnątrz kabiny. Nagrzewnica nie da ciepła jeśli będzie przepływać przez nią zimny płyn.
Drugi problem to podwyższone spalanie. Komputer sterujący silnikiem otrzymując sygnał o niskiej temperaturze cieczy chłodzącej będzie zwiększał dawkowanie paliwa. Może ono wzrosnąć nawet o 20%.
Wymiana termostatu
Termostat to element, którego się nie naprawia, podlega on po prostu wymianie na nowy. Na szczęście jego cena w znacznej większości przypadków nie jest wygórowana.
To na co na pewno należy zwrócić uwagę to dopasowanie termostatu konkretnie do naszego modelu auta, najlepiej po oryginalnych numerach producenta. Różne termostaty mają różne temperatury otwarcia. Optymalną pracę silnika i ekonomiczne spalanie zapewnia tylko termostat dopasowany konkretnie do danej jednostki napędowej.
Sama wymiana również żadnemu mechanikowi nie powinna przysporzyć większych problemów.
Zachęcamy do samodzielnej diagnozy działania termostatu w waszych autach.
Nowy termostat do każdego modelu Opla znajdziecie w naszym sklepie internetowym.