Opublikowano Dodaj komentarz

Problemowe klapy wirowe kolektora dolotowego – Insignia 2.0 cdti

Zabrudzona klapa wirowa kolektora Insignia 2.0 cdti

Urywające się klapy wirowe kolektora dolotowego w Oplach Insignia, Astra J IV, Zafira C z silnikiem 2.0 cdti to niestety dość powszechny problem. Szczególnie w modelach z początkowych lat produkcji gdzie występowały kolektory o nr. 55566258 klapki urywały się z powodu wady konstrukcyjnej. W nowszych modelach montowano kolektor ssący o numerze 55571993, który był już konstrukcją znacznie trwalszą.

Objawy zużytego mechanizmu klap wirowych

Podstawowym objawem przycinających się klap w kolektorze dolotowym jest błąd P2015-23 i przejście auta w tryb awaryjny. Błąd może “wyskoczyć” nawet wtedy gdy nie słychać jeszcze żadnych niepokojących objawów spod maski. Natomiast gdy słyszymy już charakterystyczne dźwięki stukania przy określonych obrotach oznacza to, że klapki i prowadnice, które nimi sterują mają już bardzo duże luzy. Z naprawą lepiej nie zwlekać gdyż urwana klapka może wpaść do turbosprężarki a nawet dalej w głąb silnika i doszczętnie go zniszczyć.

W przypadku niesprawnego mechanizmu klap wirowych silnik będzie też znacznie gorzej wkręcał się na obroty i zużywał większe ilości paliwa. Jadąc autem będziemy mieli wrażenie, że jest ono potocznie mówiąc mułowate. Mechanizmem klap wirowych steruje silniczek elektryczny tzw. nastawnik klap wirowych. Jego awaria spowoduje, że do komór spalania będzie dostawać się zbyt duża lub zbyt mała ilość powietrza (w zależności od obciążenia jednostki napędowej).

Po co stosuje się klapy wirowe? Jakie spełniają zadanie?

Po pierwsze klapy stosuje się aby zmniejszyć ilość powietrza dostającego się do komór spalania. Standardowo nieobciążony diesel pracuje na bardzo ubogiej mieszance co powoduje produkcję znacznej ilości tlenków azotu. Klapki wirowe sprawiają, że auto staje się bardziej ekologiczne.

Po drugie zawirowywacze poprzez zawężenie kanałów dolotowych zwiększają prędkość powietrza co ma się przyczynić do poprawienia sprawności spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i zwiększenia mocy silnika.

Zasada działania klap wirowych w kolektorze dolotowym-ssącym silnika diesla

Możliwe metody naprawy

Najszybszą i najbardziej pewną naprawą będzie wymiana całego kolektora ssącego na nowy. Jest on do kupienia w naszym sklepie dokładnie pod adresem “Kolektor ssący do silników 2.0 cdti – Opel Astra J IV / Cascada / Insignia / Zafira C – 849245 / 55571993“. Zapewni to bezproblemowe działanie na minimum 150-200 tyś km przebiegu. Jest to produkt oryginalny oem, w komplecie znajdują się uszczelki (pod kolektor i przepustnicę), czujnik ciśnienia “map sensor” oraz silnik sterujący klapami w kolektorze (elektryczny nastawnik).

Jak pisze użytkownik forum “insignia-club.pl” po wymianie całego kolektora auto odzyskało moc oraz znacznie zmniejszyło się spalanie auta:

“Odczucia…auto odebrałem silnik nie do poznania. Nie wiem czy u mnie juz kolektor był w takim stanie że szkoda gadac, ale teraz auto chodzi dużo ciszej i spalanie poszło bardzo w dół aż sam jestem zaskoczony. Dawniej miałem w trasie 7.6-7.7 a teraz wczoraj zrobiłem trasę taką jak zwykle i mniej więcej taki sam styl jazdy a spalanie 5.9”.

Innym sposobem uporania się z wadliwymi klapami wirowymi jest ich fizyczne usunięcie. Wiąże się to oczywiście z przeprogramowaniem sterownika silnika. Wielu ludzi zaleca takie rozwiązanie jednak my jako warsztat samochodowy odradzamy. Dlaczego? Otóż nawet jeśli sterownik silnika zostanie doskonale przeprogramowany w 99% przypadków auto będzie zużywać większe ilości paliwa. Wzbogacona mieszanka paliwowo-powietrzna powodować będzie szybsze zapychanie się filtra DPF i zaworu EGR.

Następnie jeśli ktoś nieumiejętnie przeprogramuje sterownik jednostki napędowej auto nie będzie miało mocy, pojawią się problemy z kulturą pracy. Po podłączeniu pod złącze diagnostyczne okrojona wersja oprogramowania nie będzie pokazywać żadnych błędów. Bardzo trudno wtedy znaleźć co tak naprawdę powoduje problem, a koszta diagnostyki niestety wzrosną.

Użytkownik kiedrek32 forum insignia-club.pl pisze:

“Panowie, wywalenie klap jest może i dobrym pomysłem bo spokój na wieki ale niestety trzeba wiedzieć kto robi to naprawdę fachowo ze strony programowej. Ja ostatnio miałem już 4 przypadki gdzie po wywaleniu DPF lub Klap nawet oryginalnym MDI nic już z samochodem nie można zrobić bo po zmianie softu nie rozpoznaje wersji oprogramowania zainstalowanego w sterowniku silnika.”

Na zakończenie tak jak już wiele razy wspominaliśmy lepiej zapobiegać niż leczyć. Klapy w kolektorze ulegają szybszemu zużyciu głównie z powodu gromadzącego się nagaru-osadu w kolektorze dolotowym. Nagar natomiast powstaje w wyniku jazdy na krótkich odcinkach głównie w ruchu miejskim kiedy to silnik bardzo często nie osiąga temperatury roboczej. Dla osób użytkujących auto głównie w takich warunkach polecamy stosować profilaktycznie środek do czyszczenia układu dolotowego Liqui Moly Ansaug System Reiniger Diesel.

Dodaj komentarz