Filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów eksploatacyjnych wymagający regularnego serwisowania. Co ile należy wymieniać filtr powietrza? Jaką dokładnie pełni on funkcję? Czym grozi jazda z brudnym filtrem powietrza i jak go samodzielnie wymienić? Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem.
Jaka jest rola filtra powietrza?
Filtr powietrza to jeden z najprostszych, ale i najważniejszych elementów układu dolotowego. Jest odpowiedzialny za wychwytywanie kurzu, piasku i innych stałych zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu aby te nie przedostawały się do komory spalania.
Jego podstawowym zadaniem jest więc ochrona silnika przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Wyobraźmy sobie sytuację, w której drobiny piasku przedostają się do cylindrów…Rysy mamy wtedy gwarantowane. Niestety nawet w dzisiejszych czasach nie brakuje ryzykantów próbujących jazdy bez filtra…
Brudny filtr równa się spadkowi mocy i wyższemu zużyciu paliwa.
Z powodu zatkanego filtra paliwa do komory spalania trafia mniej powietrza niż powinno. Prowadzi to do zakłócenia procesu spalania. Komputer sterujący procesem spalania obcina dawkę paliwa, auto traci moc i najczęściej więcej spala gdyż bardziej się “męczy”.
W skrajnych przypadkach auto może przełączyć się w tryb awaryjny. Elementem odpowiedzialnym za pomiar masowy przepływającego przez filtr powietrza jest przepływomierz. Jeśli “wyczuje” on, że przepływ powietrza jest skrajnie niski wyśle sygnał do komputera sterującego o zaistniałej sytuacji. Auto stanie się po prostu bardzo “mułowate”.
Co ile należy wymieniać filtr powietrza?
Producenci aut tak naprawdę podają różne wartości jeśli chodzi o wymianę filtra powietrza. Najczęściej jest to od 20 do 60 tyś km.
Jednak są to wartości, które naszym zdaniem nijak moją się do rzeczywistości… Wszystko zależy od warunków w jakich użytkowane jest auto. Jeśli auto będzie jeździć w większości po szutrowej drodze przez chociażby 10 tyś km jego filtr będzie prawdopodobnie już dawno zapchany.
Z drugiej strony możemy jeździć przez 40 tyś w “czystych” warunkach, w niezanieczyszczonym powietrzu i filtr nadal będzie wyglądał jak nowy.
Bardzo dobrą praktyką jest wymiana filtra powietrza przy okazji corocznego okresowego przeglądu pojazdu. Niezależnie czy przejechaliśmy 15 czy 25 tyś km na filtrze powietrza nie warto oszczędzać. Tym bardziej że kosztuje on tylko kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych, a remont silnika nawet kilka tysięcy.
Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?
Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności obsługowych przy samochodzie. Może to bez trudu zrobić naprawdę każdy.
Na wstępie lokalizujemy miejsce gdzie zamocowany jest filtr. Najczęściej jest to czarna puszka zlokalizowana w górnej części silnika. Może być z przodu, z tyłu lub z boku, w zależności od tego z jakim pojazdem mamy do czynienia.
Gdy ją już znajdziemy zdejmujemy zapinki lub odkręcamy śruby. Zdejmujemy pokrywę i wtedy naszym oczom powinien ukazać się filtr.
Wyjmujemy go delikatnie, następnie najlepiej za pomocą odkurzacza oczyszczamy komorę na filtr z wszelkich nieczystości, wkładamy nowy filtr i zakładamy z powrotem pokrywę starając się aby dokładnie dolegała do uszczelki filtra.
Podczas czynności związanych z wyminą filtra warto zwrócić uwagę na stan jego obudowy oraz plastikowych rur do niej i od niej prowadzących.
Jeśli któryś z elementów układu dolotowego będzie uszkodzony filtr nie będzie spełniał swojej funkcji. W zależności od tego gdzie będzie uszkodzenie do silnika może docierać tzw. “lewe” powietrze w dodatku zanieczyszczone.
“Lewe powietrze” to najczęstrza przyczyna nieprawidłowej pracy silnika. Uszkodzone elementy bezwzględnie należy naprawić lub wymienić na nowe.