Układ rozrządu w silniku spalinowym odpowiedzialny jest za odprowadzanie spalin do kanałów wydechowych oraz za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów. Mechanizm ten odgrywa więc bardzo ważną rolę, w przypadku jego awarii dochodzi do kompletnego unieruchomienia pojazdu, a nawet poważnego uszkodzenia silnika.
Regularny serwis układu rozrządu jest bardzo ważny. Zawsze wymieniamy komplet czyli pasek lub łańcuch oraz rolki zgodnie z zaleceniami producenta auta. W przypadku silnika 2.0 cdti montowanego w Oplu Insignia A, Astra J i Zafira C musimy zwrócić uwagę jeszcze na koło zębate na wale korbowym. Bardzo często zrywa się na nim klin i może dojść do przestawienia rozrządu.
Wał korbowy poza napędzaniem skrzyni biegów, a następnie kół auta przekazuje również moment obrotowy do układu rozrządu poprzez koło zębate. Koło to zostało zaznaczone na rysunku numerem 17. Jest przykręcone do wału za pomocą śruby z momentem 340 Nm. Dodatkowo jest zablokowana klinem, który niestety często się ścina.
Jakie są objawy zerwania klina na wale korbowym 2.0 CDTI?
Kiedy dojdzie do delikatnego przesunięcia koła zębatego względem wału auto na pewno zacznie nierówno pracować, będziemy mieli problem z jego uruchomieniem, auto może zacząć kopcić. Na desce rozdzielczej pojawi się komunikat check engine, a po podłączeniu pod komputer okaże się, że mamy szereg błędów, między innymi błąd czujnika położenia wałka rozrządu lub wału korbowego. Dodatkowo może się pojawić błąd przepływu powietrza oraz błąd sondy lambda. Tak wiele błędów na raz wynika z tego, że nie pokrywają się sygnały z wielu czujników, koronka na wale się przesunęła.
Gdy zerwie się klin na wale może dojść do poważnego uszkodzenia układu zaworowego. Na pocieszenie dodamy, że zazwyczaj “strzelają” dźwigienki zaworowe, a zawory pozostają nietknięte gdyż ich powierzchnia idealnie dolega do denka tłoka.
Jakie są przyczyny uszkodzenia klina na wale korbowym?
Bardzo trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Możemy jedynie przedstawić kilka możliwych hipotez.
Pierwszą z nich jest początek zacierania się silnika. Silnik zaczyna zacierać się powoli gdy zużyciu ulegnie uszczelka smoka pompy. Układ rozrządu nie jest dostatecznie smarowany i chodzi znacznie ciaśniej niż powinien.
Druga hipoteza jest związana z nienaturalnymi szarpnięciami np. odpalanie auta na “pych”, jazda na wysokim biegu z bardzo małymi obrotami silnika.
Trzecia hipoteza to bicie na kole pasowym. Koło pasowe napędzające cały osprzęt silnika jest przykręcone do koła zębatego na wale 4 śrubami. Jeśli to koło będzie nierówno pracować drgania będą przenosić się również na koło zębate i następnie wał. Warto zerknąć jak pracuje koło pasowe w naszym aucie. Wszelkie drgania są niedopuszczalne.
Uwaga na lewy gwint!
Śruba, którą przykręcone jest koło zębate do wału w silnikach Opla 2.0 cdti ma lewy gwint, moment dokręcania to aż 340 Nm. Aby ją odkręcić trzeba skorzystać z naprawdę solidnego klucza dynamometrycznego. Czasem zdarzją się przypadki, że klucz dynamometryczny nie daje rady, wtedy należy zablokować układ korbowy i skorzystać z solidnego standardowego klucza z przedłużką.
Potrzebujesz nowego koła zębatego wraz z klinem? Nie posiadamy jeszcze tych elementów w sklepie internetowym, ale w ciągu kilku dni jesteśmy w stanie sprowadzić. Koło występuje pod kilkoma różnymi numerami: 637272, 55566012, 5636346, 93178821, 55183525.
Problem jest powszechny w silnikach Opla z oznaczeniami 2.0 CDTI (Zafira C, Astra J, Insignia) – A20DTC, A20DTH, A20DTR, A20DTL, A20DTJ, A20DT, A20DTE, Y20DTH, Z20DTJ.