Opublikowano Dodaj komentarz

Przepływomierz masowy powietrza (MAF sensor) – objawy i wymiana

Przepływomierz - VDO - Opel Astra G H / Corsa C / Meriva / Omega B / Signum / Tigra B / Vectra B C / Zafira A - 1.8 / 2.0 / 2.2

Przepływomierz masowy powietrza tzw. MAF sensor najczęściej ulega awarii z powodu starości lub innych czynników zewnętrznych wpływających na jego działanie. Przyczyną wadliwego działania czujnika przepływu powietrza są powszechne zanieczyszczenia takie jak brud czy kurz.

Każdy przepływomierz prędzej czy później będzie wymagał wymiany, nie ma podzespołów kompletnie bezawaryjnych. Użytkując auto na co dzień na pewno zauważymy jakieś niedomagania związane z MAF.

Często zdarza się, że skok napięcia z akumulatora samochodowego powoduje uszkodznie obwodu wewnątrz czujnika i ten w następstwie nie jest w stanie przekazać żadnych informacji zwrotnych do komputera sterującego autem.

Ostatecznie to właśnie ECU decyduje o tym czy czujnik masowego przypływu powietrza stracił swoją sprawność. Zazwyczaj kierowca jest informowany o tym fakcie za pomocą lampki ostrzegawczej, która świeci się na desce rozdzielczej.

Co to jest czujnik masowego przypływu powietrza?

Silnik do działania potrzebuje mieszanki paliwowo – powietrznej o prawidłowej proporcji. Aby zmierzyć ilość powietrza wpływającego do silnika, inżynierowie motoryzacyjni wdrożyli czujniki masowego przepływu powietrza. Mierzą one przepływ powietrza i przesyłają informacje do komputera pokładowego samochodu zwanego ECU, w celu analizy. W oparciu o cenne informacje otrzymane z czujnika przepływu powietrza, ECU dokonuje odpowiednich korekt stosunku paliwa i powietrza.

Typowe MAF sensory mają bardzo prostą konstrukcję. Czujnik ma dwa przewody wewnątrz, z których jeden jest podgrzewany, a drugi pozostawiony na zimno. System MAF mierzy powietrze unikalną metodą. Robi to poprzez określenie ilości prądu potrzebnego do utrzymania nagrzanego drutu.

Na podstawie zmian w natężeniu prądu przepływającego przez drut czujnik jest w stanie „oszacować” ilość powietrza wpadającego do komory spalania.

Podgrzewany drucik czujnika masowego przypływu powietrza
Podgrzewany drut czujnika przepływu powietrza

Typowe objawy uszkodzonego przepływomierza

Ponieważ przepływomierz jest bezpośrednio powiązany z silnikiem, jego awaria na pewno zostanie zauważona. Istnieją pewne typowe objawy, które występują, gdy czujnik „maf” ulegnie uszkodzeniu.

Najczęstszymi objawami uszkodzenia czujnika przepływu powietrza są problemy z przyspieszaniem i zmniejszona moc silnika. Można również zauważyć różnicę w zużyciu paliwa, ponieważ główną funkcją czujnika masowego przepływu powietrza jest poinformowanie silnika, ile paliwa należy w danej chwili wtrysnąć.

  1. Świecąca się kontrolka silnika na tablicy rozdzielczej.

Lampka kontrolna silnika zapala się gdy któryś z czujników silnika ulegnie awarii. Najlepiej jest przeskanować samochód za pomocą testera aby znaleźć kod usterki i upewnić się, że rzeczywiście niedomagania są związane z przepływomierzem.

  1. Problemy z uruchomieniem silnika.

Jeśli podczas włączania zapłonu samochód nie uruchomi się natychmiast, przyczyną może być zła mieszanka powietrza i paliwa. Aby dokładnie poznać przyczynę złego rozruchu zaleca się również sprawdzenie świec i kabli zapłonowych.

  1. Problemy pod obciążeniem

Jeśli zauważysz, że silnik twojego samochodu niedomaga gdy jest pod większym obciążeniem, może to być spowodowane wadliwym czujnikiem MAF. Większa masa pojazdu powoduje, że silnik potrzebuje więcej benzyny, aby działać skutecznie, a przy wadliwym czujniku, ECU nie będzie w stanie prawidłowo dobrać ilość paliwa.

  1. Słaba reakcja na gaz przy większych prędkościach.

Uszkodzony czujnik MAF powoduje problem ze sprawnym przyspieszeniem przy wyższej prędkości. Jeśli zauważysz pewne opóźnienie w reakcji po naciśnięciu pedału gazu jest to spowodowane zbyt małą ilością benzyny docierającej do silnika. Wadliwy czujnik zakłóca mieszankę paliwowo – powietrzną, obniżając osiągi silnika.

  1. Podwyższony apetyt na paliwo.

Czujnik MAF stale sprawdza ilość powietrza dopływającego do silnika, co pomaga silnikowi wybrać odpowiednią ilość benzyny potrzebną do spalania. Wadliwy przepływomierz może powodować nieprawidłowy pomiar powodując, że silnik zużywa zbyt dużo benzyny.

Wyjęcie wtyczki często pozwala zdiagnozować uszkodzony przepływomierz

Gdzie zlokalizowany jest czujnik przepływu powietrza?

Czujnik MAF można znaleźć na wlocie lub tuż przed korpusem przepustnicy. Zależy to od marki i modelu auta. Na pewno dokładną lokalizację sprawdzisz w instrukcji serwisowej swojego auta lub po prostu w Internecie. Zazwyczaj można go bardzo łatwo wykręcić za pomocą płaskiego śrubokręta. Należy uważać na przewody przyłączeniowe aby ich nie uszkodzić.

Czyszczenie brudnego przepływomierza

Bardzo często problemy związane z czujnikiem masowego przepływu powietrza występują z powodu gromadzenia się brudu i zanieczyszczeń w jego wnętrzu. Ta akumulacja cząstek w czasie powoduje słabą wydajność czujnika. Można w tym celu wykorzystać benzynę ekstrakcyjną, alkohol izopropylowy, czy spirytus o wysokiej czystości. Na rynku dostępną są również profesjonalne środki w sprayu do czyszczenia przepływomierzy. Dobrą praktyką po czyszczeniu jest wymiana filtra powietrza na nowy.

Po wyczyszczeniu czujnika pozostaw go do wyschnięcia. Po około pół godzinie ponownie zainstaluj i uruchom silnik.

Testowanie przepływomierza

Jeśli po wyczyszczeniu przepływomierza i jeździe testowej lampka kontrolna silnika nadal świeci się na desce rozdzielczej zalecamy udać się do najbliższego diagnosty w celu odczytu kodów błędów.

Wszystkie kody błędów od P0100 do P0104 wskazują, że coś jest nie tak z czujnikiem masowego przepływu powietrza. Kody błędów P0171 i P0174 również wskazują na uszkodzenie MAF sensora.

Inną procedurą sprawdzania czujnika masowego przepływu powietrza jest użycie woltomierza. Aby przetestować czujnik, podłącz go do woltomierza i zmierz sygnał przy różnej prędkości obrotowej silnika i porównaj z określonym zakresem pracy przepływomierza. Jeśli odczyty odbiegają od normy należy wymienić przepływomierz na nowy.

Wymiana przepływomierza krok po kroku

Sama wymiana przepływomierza nie należy do trudnych czynności. Każdy nawet mało doświadczony „majsterkowicz” powinien sobie z tym poradzić.

  • zlokalizuj czujnik przepływu powietrza w swoim aucie
  • odepnij wtyczkę uważając aby nie uszkodzić przewodów
  • za pomocą płaskiego śrubokręta poluźnij opaski, które trzymają przepływomierz na miejscu
  • delikatnie wyjmij przepływomierz
  • porównaj nowy przepływomierz ze starym, sprawdź numery, upewnij się, że na pewno pasuje
  • oczyść miejsce montażu przepływomierza z wszelkiego kurzu i brudu, można w tym celu wykorzystać odkurzacz
  • zamocuj nowy przepływomierz w miejscu starego
  • podłącz wtyczkę

Po uruchomieniu silnika powinna zniknąć świecąca się kontrolka informująca o błędzie, czasem dzieje się to dopiero po przejechaniu kilku kilometrów. Jeśli jednak będzie się nadal świecić warto podłączyć auto pod komputer diagnostyczny aby upewnić się, że błędny związane z przepływomierzem już nie występują.

Przykładowy proces wymiany przepływomierza w Audi 1.8 Turbo

Koszty wymiany czujnika przepływu powietrza

Czujnik masowego przepływu powietrza nie jest tani, ale też nie jest bardzo drogi. Duże znaczenie ma również to czy zdecydujemy się zakupić oryginał czy zamiennik. Na pewno nie polecamy kupowania najtańszych zamienników gdyż zazwyczaj nie działają one dobrze od samego początku. W przypadku przepływomierza zalecamy kupić produkt oryginalny lub z wyższej półki. Chodzi o to żeby w prawidłowy sposób współpracował z komputerem sterującym pracą silnika.

W naszym sklepie internetowym znajdziesz wysokiej klasy Przepływomierz VDO – 5WK9606 Opel 1.8 / 2.0 / 2.2 – 836583 / 90530463, pasuje on do Opli z silnikami benzynowymi 1.8, 2.0 oraz 2.2 litra.

Jeśli potrzebujesz MAF sensor do konkretnego modelu auta, z konkretnym silnikiem, zadzwoń lub napisz. Na pewno dopasujemy coś sprawdzonego z dobrą renomą na rynku.

Dodaj komentarz