Odrętwienie i ból pleców po skończonej podróży to niezbyt przyjemne doznania. Chyba nikt nie lubi tak się czuć gdy wysiada z samochodu. Często nie jest to tylko problem braku zdrowia osoby kierującej, ale stanu technicznego naszego auta. Bezpośredni wpływ na to czy auto jest komfortowe ma kondycja układu zawieszania, a w szczególności amortyzatory i sprężyny.
Kompletny amortyzator wygląda zazwyczaj jak sprężyna z solidnym prętem przechodzącym przez jej środek. Jest ona ściskana i rozprężana w momencie gdy samochód pokonuje nierówności. Zapewnia to płynniejszą i bardziej komfortową jazdę. Z biegiem czasu jednak podobnie jak inne kluczowe elementy układu zawieszenia i układu kierowniczego amortyzatory zużywają się lub też ulegają uszkodzeniu.
Poza delikatniejszym i bardziej płynnym pokonywaniem nierówności na drodze zasadniczą rolą amortyzatora jest utrzymywanie kół samochodu w kontakcie z nawierzchnią przez dosłownie cały czas jazdy. Jego stan techniczny ma ogromne znacznie jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas hamowania, przyspieszania czy skręcania.
Jak działają amortyzatory?
Opisując najprościej jak się da amortyzatory wraz ze sprężanymi działają poprzez obsorbcję uderzeń pochodzących z wybojów na drodze. Mówiąc bardziej technicznym językiem pobierają one energię kinetyczną pochodzącą od kół i zawieszenia, a następnie przekształcają ją w energię cieplną, która następnie jest przekazywana do atmosfery.
Amortyzatory są w swej budowie bardzo podobne do pomp olejowych. Tłok jest przymocowany do końca tłoczyska i działa przeciwko płynowi hydraulicznemu w przewodzie ciśnieniowym. Gdy zawieszenie porusza się w górę i w dół np. po wjechaniu w dziurę, płyn hydrauliczny jest przepychany przez maleńkie otwory w tłoku.Otwory te są tak małe, że przepuszczana jest przez nie tylko niewielka ilość oleju co spowalnia tłok, a to z kolei spowalnia ruch zawieszenia. Im szybciej porusza się układ zawieszenia – na przykład w wyniku ostrzejszych nierówności lub większej prędkości w momencie uderzenia – tym większy opór zapewniają amortyzatory.
Po czym rozpoznać zużyte amortyzatory?
Amortyzatory w aucie pracują przez cały czas jazy, nawet jeśli nie pokonujesz szczególnie nierównego odcinka drogi. Ze względu na ciągłą pracę ulegają naturalnemu zużyciu. Mogą też ulec uszkodzeniu w wyniku silnych uderzeń np. w krawężnik czy z powodu wjechania w jakąś wyrwę w drodze.
Jednym z najbardziej oczywistych objawów zużycia amortyzatorów jest nadmierne wychylanie się karoserii auta podczas pokonywania zakrętów – auto ma tendencję do “dryfowania”.
Innym objawem jest nadmierne podskakiwanie auta podczas jazdy po nierównościach. Często koła wręcz odrywają się od nawierzchni.
Ewentualnie z powodu wyeksploatowanych amortyzatorów możesz zaobserwować nierównomierne zużywanie się opon. Zużyty amortyzator “zmusza” oponę do cięższej pracy niż normalnie, w wyniku czego bieżnik zużywa się znacznie szybciej niż u innych opon.
Zużyte amortyzatory mogą również negatywnie wpływać na skuteczność hamowania. Według badań zużyte amortyzatory wydłużają drogę hamowania o 20%, więc jeśli zauważysz, że zatrzymanie się zajmuje Ci więcej czasu w tych samych warunkach, przy tej samej prędkości, co poprzednio być może nadszedł czas, aby je wymienić dla bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników drogi.
Amortyzatory ze sprężynami do samodzielnego montażu
Czy amortyzatory możesz sobie wymienić samodzielnie w garażu czy pod gołym niebem? Oczywiście, że tak! Nie potrzebujesz nawet do tego ściągaczki do sprężyn. Musisz posiadać tylko podstawowe narzędzia warsztatowe – odpowiednie klucze i lewarek.
W naszym sklepie kupisz gotowe, zmontowane już zestawy amortyzatorów ze sprężynami – kompletny McPherson. Wystarczy, że przykręcisz go do swojego auta.
W tym momencie posiadamy następujące zestawy:
- Komplet przednich amortyzatorów – Opel Vectra B 1.6 1.8 2.0 2.2
- Komplet przednich amortyzatorów Vectra C wersja przedliftowa – 344065 / 344066 / 93171476 /93171477
- Komplet przednich amortyzatorów Vectra C wersja poliftowa – 344065 / 344066 / 93171476 /93171477
- Komplet przednich amortyzatorów – Opel Zafira B – 344098 / 344099 / 93179337 / 93179338
- Komplet amortyzatorów przednich Opel Zafira A 2.0 2.2 DACO – 453667 / 72119080
- Komplet przednich amortyzatorów Zafira A 1.6 1.8 – silniki benzynowe
- Zestaw przednich amortyzatorów i sprężyn z osprzętem do diesel oraz benzyny Opel Astra G II 1.7 2.0 2.2
- Zestaw przednich amortyzatorów i sprężyn z osprzętem do benzyny Opel Astra G II 1.2 1.4 1.6 1.8
- Komplet przednich amortyzatorów Opel ASTRA H – 344098 / 344099 / 93179337 / 93179338
- Komplet przednich amortyzatorów wraz ze sprężynami – Opel Corsa C
- Komplet przednich amortyzatorów wraz ze sprężynami – Opel MERIVA A 1.4 1.6 1.8 1.3CDTI 1.7 DTI/CDTI
Zazwyczaj w przypadku wymiany amortyzatorów najtrudniejszym zadaniem jest właśnie ściśnięcie sprężyny i zdjęcie jej z samej kolumny. Potrzebna jest w tym przypadku solidna ściągaczka. Z samodzielnym ściąganiem sprężyny nie ma żartów… jeśli zrobimy to nieumiejętnie bez odpowiedniego sprzętu to możemy zrobić sobie krzywdę. Kupując gotowy, zmontowany McPherson – amortyzator wraz ze sprężyną przykręcasz go po prostu kilkoma śrubami w miejsce starego.
Przed przystąpieniem do demontażu starych amortyzatorów należy unieruchomić pojazd. Najlepiej postawić go na równym podłożu, zablokować koła, tak aby nie było niebezpieczeństwa, że zsunie się on nam z lewarka. Następnie po dokładnym zabezpieczeniu auta, podnosimy go na lewarku i odkręcamy przednie koło. Mamy teraz bardzo dobry dostęp do całej kolumny McPherosna. Zazwyczaj jest ona przykręcona trzema śrubami od góry w mocowaniu kielicha oraz dwiema śrubami na dole do piasty koła. Spokojnie odkręcamy wszystkie śruby, a następie wyjmujemy całą kolumnę na zewnątrz.
Następnie bierzemy nowego McPhersona i montujemy do auta. Montaż nowej kolumny przebiega odwrotnie w stosunku do demontażu i nie powinien stanowić większego problemu. Wystarczy poskładać wszystko do kupy, przykręcić śruby i już możemy cieszyć się nowym amortyzatorem.
Kiedy uporamy się już z jedną stroną, przechodzimy do drugiej i powtarzamy dokładnie te same czynności. Amortyzatory należy wymieniać parami. Nigdy nie zostawiamy starego amortyzatora na jednej stronie nawet gdy wydaje on nam się być jeszcze w dobrej kondycji.
Jak widzisz wymiana złożonego amortyzatora wraz ze sprężyną to naprawa, którą bez problemu wykonasz samodzielnie. Nie potrzebujesz nawet kanału, wystarczy dobry lewarek i kilka kluczy. Nie potrzebujesz też garażu, wystarczy kawałek równego placu i kilka godzin wolnego czasu. Dobrym pomysłem przed przystąpieniem do odkręcania śrub jest spryskanie ich preparatem np. WD40. Stare, wiele lat nie ruszane śruby często stawiają dość duży opór.
Dzięki samodzielnej wymianie amortyzatorów w Twojej kieszeni pozostanie na pewno kilkaset złotych. Nie wspominając nawet o satysfakcji, której poczujesz po skończonej pracy :).