Opublikowano Dodaj komentarz

Niski poziom płynu chłodzącego Astra, Vectra, Zafira

Niski poziom płynu chłodzącego - komunikat - opel

Komunikat dotyczący niskiego poziomu płynu chłodniczego pojawia się najczęściej w Oplach: Astra G, H, J, Vectra C, Zafira B oraz Insignia. Na pewno nie należy go bagatelizować. Jeśli będziemy mieli szczęście skończy się tylko na wymianie czujnika poziomu płynu chłodzącego. Jeśli pecha z powodu pęknięcia zbiorniczka i fizycznego wycieku płynu to skutki mogą być poważne łącznie z przegrzaniem jednostki napędowej.

Po co stosuje się zbiorniczek wyrównawczy w układzie chłodzenia?

Główną rolą zbiorniczka wyrównawczego jest wyrównywanie poziomu płynu chłodzącego w układzie. Z powodu nagrzewania się cieczy zwiększa się jej objętość, wtedy właśnie trafia do zbiorniczka wyrównawczego. W drugą stronę jeśli ciecz się schłodzi i zmniejszy swoją objętość jej deficyt jest uzupełniany płynem ze zbiorniczka. Właśnie z powodu opisanych powyżej zjawisk fizycznych zawsze należy kontrolować właściwy poziom cieczy w zbiorniczku. Najlepiej żeby znajdował się na środku wskaźnika pomiędzy minimum i maksimum.

Komunikat „Niski poziom płynu chłodzącego”

Zazwyczaj pierwszą oznaką tego, że coś złego dzieje się z układem chłodzenia jest pojawiający się na desce rozdzielczej komunikat o niskim poziomie cieczy chłodzącej. Nie musi on od razu świadczyć o tym, że stało się coś bardzo poważnego i np. wyciekł płyn. Na pewno jednak należy podejść do sprawy poważnie i zdiagnozować o co chodzi.

Jakie są 3 główne przyczyny wyświetlenia komunikatu?

W Oplach Astra H, Vectra C, Zafira B oraz Insignia dochodzi naprzemiennie do 3 różnych awarii skutkujących tym, że na wyświetlaczu pojawia się komunikat ostrzegawczy „Poziom płynu chłodzącego”.

Bardzo często awarii ulega czujnik poziomu płynu chłodzącego. Na szczęście tę usterkę jesteśmy w stanie bardzo łatwo zdiagnozować. Otwieramy maskę i na początek sprawdzamy czy w zbiorniczku znajduje się właściwy poziom płynu. Jeśli tak to patrzymy czy pływak czujnika poziomu płynu jest na tym samym poziomie jak sam płyn. Jeśli tak, to na 99% mamy uszkodzony właśnie czujnik.

Czujnik zbiornika płynu chłodniczego Opel Astra H III / Zafira B - 1304702 / 93179551

Jak działa czujnik?

W konstrukcji zbiorniczka wyrównawczego znajduje się specjalna komora, w której od wewnętrznej strony (tam gdzie znajduje się płyn) porusza się pływak z magnesem stałym. Na samym dole komory, ale już na zewnątrz zamontowany jest czujnik kontaktronowy (w zależności od obecności pola magnetycznego rozwiera lub zwiera obwód). Sam czujnik nie ma bezpośredniego kontaktu z cieczą chłodzącą, gdy pływak zmienia swoje położenie względem czujnika (czyli gdy zmienia się poziom płynu) styki czujnika są zwarte lub rozwarte co jest sygnalizowane komunikatem na desce rozdzielczej.

W naszym sklepie zakupisz oryginalny czujnik poziomu płynu chłodzącego do Astry H i Zafiry B w cenie 85 zł lub zamiennik w cenie 36 zł.

Jeśli natomiast pływak zanurzony jest poniżej poziomu płynu chłodzącego to właśnie on powoduje problem. Niestety nie da się wymienić samego pływaka, jest on integralną częścią zbiorniczka i w takim przypadku należy wymienić cały zbiorniczek.

Oryginalny zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego Opel Astra H III 1304241

Trzecia również częsta przyczyna awarii to przeciekające zbiorniczki. Musimy pamiętać, że temperatura płynu chłodzącego jest bardzo wysoka i oddziałuje bezpośrednio na ściany zbiorniczka. Zbiorniczki pękają ze starości, „zmęczenia” czy to z powodu oszczędności producentów, którzy wykorzystują do ich produkcji coraz słabsze tworzywo.

Nowe zbiorniczki wyrównawcze płynu chłodzącego do różnych modeli Opla znajdziesz pod tym adresem.

Trzeci rodzaj awarii jest na pewno najtragiczniejszy w skutkach. Wyobraźmy sobie sytuację, że ktoś jedzie autem pomimo tego, że wyciekł płyn… Temperatura jednostki napędowej zaczyna gwałtownie wzrastać, gdy tego nie zauważymy i się nie zatrzymamy może być już za późno aby cokolwiek ratować.

Wymiana czujnika poziomu płynu chłodzącego Astra H, Zafira B.

Czujnik poziomu płynu naturalnie znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym na samym dnie. Aby się do niego dostać należy wyjąc akumulator, zdjąć plastykową blokadę, a następnie wysunąć zbiorniczek z prowadnic w kierunku przodu samochodu. Aby wyjąć czujnik delikatnie podważamy trzymający go zacisk i wysuwamy.

Po zamontowaniu nowego czujnika składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Dodaj komentarz