Komunikat “Awaria pojazdu skontaktuj się z serwisem” często idzie w parze z błędem P2282-52. Pojawia się w Oplu Insignia oraz Zafira wyposażonych w silnik diesla 2.0 cdti w praktycznie wszystkich wariantach mocy. Winowajcą jest uszkodzony przewód Intercollera, zwany potocznie rurą od turbo. Guma, z której został wykonany niestety pęka i pojawia się nieszczelność w układzie dolotowym. Usterka jest na tyle częsta, że Opel przeprowadzał bezpłatną akcję serwisową na wymianę tej rury.
Uszkodzona rura od turbo w Oplu Insignia – objawy
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, o tym, że wystąpiła awaria w układzie dolotowym informowani jesteśmy w pierwszej kolejności poważnie brzmiącym komunikatem na desce rozdzielczej. Informuje nas jedynie o awarii i propozycji skontaktowania się od razu z serwisem nie zdradzając żadnych szczegółów.
Kiedy podłączymy auto pod komputer diagnostyczny odczytujemy błąd P2282-52 wraz z opisem “mass air flow (MAF) sensor performance”. Dosłownie komunikat oznacza, że jest nieprawidłowe działanie czujnika masowego przepływu powietrza – przepływomierza. Oczywiście może się zdarzyć, że przepływomierz ulegnie awarii i należy go wymienić. Jednak z doświadczenia wiemy, że w 99% przypadków komunikat ten dosłownie oznacza dziurę w rurze intercollera z lewej strony chłodnicy – od strony kierowcy.
Takim najbardziej odczuwalnym objawem opisywanego uszkodzenia rury od turbo dla kierowcy jest spadek mocy auta pod obciążeniem. Np. wciskamy do końca gaz a auto zaczyna się zbierać dopiero po kilku lub kilkunastu sekundach. Występuje to szczególnie przy niższych prędkościach obrotowych silnika.
Na pewno też auto zacznie więcej palić gdyż zaburzona zostaje odpowiednia proporcja mieszanki paliwowo powietrznej.
Często gdy zajrzymy pod maskę to gołym okiem widać, że gumowy wąż od turbo jest po prostu mokry z powodu przecieku. Z drugiej strony często pęknięcie widać dopiero po demontażu z auta gdyż występuje zazwyczaj na wewnętrznym zagięciu na samym dole.
Samodzielny demontaż i wymiana przewodu intercoolera
Pomimo, że na pierwszy rzut oka dostęp do gumowego węża wydaje się bardzo utrudniony da się go zdemontować bez większej ingerencji w auto. Po odpięciu górnych i dolnych mocowań można go bez problemu wyciągnąć przez otwór po wyjęciu obudowy z halogenem.
Zachęcamy do zapoznania się z poniższym instruktażem wideo, jest w języku angielskim, ale wszystko dokładnie widać.
Przewód Intercollera Insignia 2.0 cdti zakupisz w naszym sklepie internetowym w cenie 140 zł. Jest to sprawdzony zamiennik w klasie ekonomicznej.
Po wymianie węża i wykasowaniu błędu wszystko powinno wrócić do normy. Jeśli jednak błąd P2282 powróci zalecamy sprawdzić czy wszystko zostało dokładnie poskładane. Mieliśmy przypadek, że ktoś niedokładnie założył opaski i zapomniał o uszczelce… Wiadomo, że błąd powrócił i auto nadal nie miało mocy.