Dziwne drgania i wibracje podczas przyspieszania Oplem Insignią (1.6, 2.0 Turbo i cdti) to problem, który trapi wielu kierowców. Występuje już podczas delikatnego wciskania gazu i nasila się gdy przyspieszamy gwałtowniej. Drgania wyraźnie czuć na kierownicy, często zdarza się, że auto drga na boki. Towarzyszą temu bardzo uciążliwe hałasy w rodzaju dudnienia we wnętrzu auta.
Można by pomyśleć, że coś złego dzieje się z silnikiem… Auto przyspiesza jednak z pełną werwą i nie ma żadnych komunikatów o błędach po podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego.
Przyczyny wibracji podczas przyspieszania w Oplu Insignia
Zaznaczamy, że w tym artykule opisujemy tylko problem drgań podczas przyspieszania, które znikają gdy nie ma już większego obciążenia.
Podstawową przyczyną tego, że auto drga gdy dodajemy gazu i przyspieszamy jest uszkodzony przegub wewnętrzny półosi napędowej. Dokładnie uszkadza się krzyżak osadzony na końcach półosi, następnie wyrabia się kielich. Od wielkości luzu w tym przegubie będzie zależeć poziom intensywności objawów. Przy małym luzie pojawią się tylko delikatne drgania i wibracje, a przy dużym wręcz dudnienie. Nie dotyczy to tylko Opla Insignii, ale również każdego innego auta. Jeśli wibracje są przenoszone podczas przyspieszania na całe nadwozie możemy być pewni w 99%, że winowajcą jest uszkodzony przegub od strony skrzyni biegów.
Skąd biorą się luzy na przegubie wewnętrznym?
Otóż nowoczesne auta najczęściej wyposażone są w turbinę, która znacznie zwiększa dostępny moment obrotowy. To w następstwie powoduje szybsze zużycie półosi wraz z przegubami. Nie jesteśmy w stanie nawet podać orientacyjnego przebiegu, przy którym pojawia się problem. Wszystko zależy od stylu jazdy. Jeśli ktoś traktuje delikatnie pedał gazu przeguby wytrzymują dłużej jeśli jeździmy bardzo energicznie przegub może się zużyć już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.
Przegub wewnętrzny czy zewnętrzny może też ulec zniszczeniu z powodu uszkodzenia manszety czyli osłony gumowej. Nawet dziurka wielkości szpilki spowoduje, że podczas jazdy z manszety wyleci większość smaru i może się tam dostać woda z drogi. Jak nie trudno się domyśleć brak smaru i woda w przegubie spowoduje jego natychmiastowe zniszczenie.
Producenci aut i części zamiennych są zdania, że przeguby wewnętrzne półosi napędowych nie powinny się zużywać. Dostępność zamienników jest bardzo znikoma lub żadna. Częściej dostępne są (szczególnie w autoryzowanych serwisach) kompletne półosie wraz z przegubami. Ceny oryginałów niestety zazwyczaj powodują, że szczęka opada nam do samej ziemi.
W naszym sklepie zakupisz kompletną półoś napędową do Insignii 1.6/2.0 CDTI oraz 1.6/2.0 Turbo w cenie tylko 280 zł. Jest to w pełni kompatybilny i trwały zamiennik, który montujemy klientom naszego serwisu opla w Łodzi – MiJ.pl.
Półoś czy nawet sam przegub wewnętrzny możemy również zakupić na rynku części wtórnych. Zalecamy jednak dokładnie go przed ewentualnym zakupem sprawdzić aby nie okazało się, że jest w gorszym stanie niż ten, który mamy w aucie.
Uszkodzona lub zużyta opona
Drżenie auta podczas jazdy na oponie, która ma wyraźne wybrzuszenie naturalnie nikogo nie dziwi. Będzie to czuć podczas jazdy nawet na gładkiej drodze bez obciążenia przy różnych prędkościach.
Należy zdać sobie sprawę, że często z powodu uszkodzenia zewnętrznej bieżnikowanej części opony będzie ona nadmiernie odkształcać się podczas gwałtownego przyspieszania. W skrajnych przypadkach spowoduje to wręcz podskakiwanie auta.
Na standardowej wyważarce będzie wszystko w porządku, a pod obciążeniem auto będzie się wyraźnie trzęsło. Jeśli macie sprawne przeguby sprawdźcie dokładnie opony osi napędowej.
Uszkodzenie poduszek zawieszenia silnika i skrzyni biegów.
Drgania silnika w dużej mierze amortyzowane są poprzez gumowe poduszki zespołu napędowego. Gdy ulegną one zniszczeniu i ponadrywają się jednostka napędowa po wciśnięciu gazu może przechylać się w różne strony powodując nieprzyjemne drgania. Będzie to bardzo odczuwalne podczas przyspieszania i w większości przypadków zniknie podczas jednostajnej jazdy.
Skutki nadmiernych drgań auta w czasie przyspieszania
Jak nie trudno się domyśleć drgania auta będą powodować przyspieszone zużycia jego podzespołów. Na pewno odczuje to przekładnia kierownicza oraz odpowiedzialne za tłumienie wibracji amortyzatory.
Uszkodzony przegub wewnętrzny prędzej czy później zniszczy na pewno poduszki zawieszania silnika i gumowe elementy zawieszenia.
Również skutkiem drgań będą poząbkowane opony.
Jak widać nawet niewielkie, zdawałoby się niewinne wibracje Opla Insignii czy innych aut podczas przyspieszania spowodują lawinę drobnych nasilających się usterek. Najlepiej wyeliminować problem już w zarodku i cieszyć się bezproblemową eksploatacją.
Jeśli wymieniłeś przegub wewnętrzny i rozwiązało to problem wibracji przy przyspieszaniu pochwal się tym w komentarzu. Przy jakim przebiegu nastąpiła awaria?
Witam. Mam pytanie do autora tego artykułu. Czy przy uszkodzonym przegubie wewnętrznym występują nie tylko drgania podczas przyspieszania na wprost ale też czy mogo być one wiele bardziej odczuwalne przy zakrętach np w prawą stronę?
Tak, może tak być, ale należy wziąć pod uwagę, że przyczyn może być znacznie więcej, np. niewyważone koła, krzywe felgi jakieś luzy w przednim zawieszeniu.